Historia


Nacobezu do egzaminu trymestralnego 1 - historia


1. oś czasu: daty i wydarzenia wyznaczające początek czasu w cywilizacji rzymskiej, żydowskiej, chrześcijańskiej i islamskiej, epoki historyczne i pojęcie cezury, przypisywanie roku do wieku i ery, określanie dat rocznych, które wyznaczają granice danego wieku
 2. przebieg rewolucji neolitycznej, sztuki przyjęcia osiadłego trybu życia 
3. znaczenie świątyni (religijne, gospodarcze i administracyjne), definicja pojęcia cywilizacja
 4. postacie i ich wpływ na prawo: Jahwe, Mojżesz, Szamasz, Hammurabi, Salomon, 
zasady kodeksu Hammurabiego i Dekalogu/Tory, wpływ na kształtowanie się prawa: królów, faraona, patriarchów
 5. warstwy społeczne w Egipcie


Odpowiedzi :)
1.cywilizacje:
-rzymska- 753 r.p.n.e.
-żydowska- od początku świata (5771 r.)
-chrześcijańska- Jezus Chrystus - narodzenie Chrystusa- (2011r.)
- Islamska- Hidżra (622 r.)


Epoki:
1. Prehistoria
2.Starożytność
3.Średniowiecze
4.Renesans
5.Barok
6.Oświecenie


2. Ludzie zaczęli prowadzić osiadły tryb zycia, ponieważ, zaczęłi uprawiać rolę, hodowle zwierząt oraz zbieractwo. Aby to wszystko miało sens, ludzi pobudowali domu i z trybu koczowniczego przeszli na osiadły.


3. Świątynia:
-ośrodek władzy
-dom bustwa
-schronienie
-mieszkanie dla kapłanów
-centrum dystrybucji zboża


4. 




NACOBEZU DO TESTU TRYMESTRALNEGO II

Nacobezu: egzamin trymestralny (wersja uproszczona)
Umiejętności
- oś czasu: przypisuję rok do wieku i ery, określam daty roczne, które wyznaczają granice danego wieku
- analizuję tekst: odróżniam opinie od faktów i wskazuję związki przyczynowo-skutkowe, szereguję chronologiczne informacje zawarte w tekście
- wyciągam wnioski z różnych źródeł jednocześnie: tekst+obraz+mapa
1. Wydarzenie: wielka kolonizacja (opisuję przyczyny i skutki)
Przydatne pojęcia: metropolis
2. Problem: idee i rzeczy łączące Greków (opisuję)
Przydatne pojęcia: polis, Hellenowie, falanga, hoplita, igrzyska olimpijskie, olimpiada
Daty: pierwsze igrzyska olimpijskie
3. Problem: ustrój Aten i społeczeństwo oraz potęga (opisuję system rządów i podziały społeczne)
Przydatne pojęcia: demokracja, rada, eklezja, urzędnicy, strateg, ostracyzm,
pensje dla urzędników, losowanie urzędników, obywatel, agora,
strateg, demagog, długie mury
Postacie: Perykles
Daty: V w. p.n.e.
4. Problem: ustrój i społeczeństwo Sparty (opisuję system rządów i podziały społeczne)
Przydatne pojęcia: oligarchia, monarchia, eforzy, geruzja, zgromadzenie, helota, periojk, Spartiata
Postacie: Likurg
Daty: V w. p.n.e.
5. Problem: hellenizm (wyjaśniam pojęcia)
Daty: śmierć Aleksandra Wielkiego
6. Problem: ustrój i społeczeństwo Republiki Rzymu (opisuję system rządów i podziały społeczne)
Przydatne pojęcia: republika, zgromadzenie ludowe, forum romanum, senat, cenzor, dyktator,
trybun ludowy, konsul, plebejusze, patrycjusze, kolegialność urzędów, zasady
prawa rzymskiego (wymieniam i objaśniam znaczenie)
Postacie: Romulus
Daty: założenie Rzymu
7. Problem: podboje rzymskie i ich konsekwencje (opisuję)
Przydatne pojęcia: legionista (jego uzbrojenie), tryumf, dzierżawa podatków, zdzierstwa podatkowe,
prowincja rzymska i jej status, namiestnik, korzyści z podbojów: łupy i niewolnicy,
legionista
8. Problem: kryzys i upadek republiki rzymskiej i jej armii (opisuję przyczyny, przebieg i skutki)
Przydatne pojęcia: klient, patron, stosunki klientalne, proletariat, komedia republiki, pryncypat,
Rubikon
Postacie i ich dokonania: Gajusz Juliusz Cezar, Gajusz Juliusz Cezar zwany Oktawianem
Daty: śmierć Gajusza Juliusza Cezara, bitwa pod Akcjum
9. Problem: ustrój cesarstwa Rzymu (opisuję system rządów)
Przydatne pojęcia: pryncypat, dominat
Postacie i ich dokonania: Oktawian August, Dioklecjan
Daty: I w. p.n.e./I w., IV w.
10. Problem: rozwój chrześcijaństwa w Imperium Rzymskim (opisuję przyczyny i skutki)
Przydatne pojęcia: Palestyna (sytuacja w Iw. – oczekiwania Żydów i okupacja Rzymska),
prześladowania chrześcijan (strach przed chrześcijaństwem, żądanie złożenia ofiary
bogom), męczennik, edykt mediolański, Ewangelia, Nowy Testament
Postacie i ich dokonania: Jezus z Galilei, Pilatus z Pontu, Paweł z Tarsu, Konstantyn Wielki, Teodozjusz Wielki, Dioklecjan, poganin, apostoł, sanhedryn
Daty: edykt mediolański, nakaz przejścia na chrześcijaństwo, zakaz politeizmu
11. Problem: kryzys i upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego (opisuję przyczyny i skutki)
Przydatne pojęcia: najazdy barbarzyńców, kryzys miast III wieku, psucie monety, inflacja, wędrówka ludów
Postacie: Teodozjusz Wielki, Attyla, Odoaker
Daty: podział cesarstwa, upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego